• Türkçe
  • İngilizce
  • Arapça

Obezite Nedir ?

Morbid obezite veya Türkçedeki anlamıyla hastalık düzeyinde şişmanlık, çağlar boyunca var olmakla birlikte modern hayat tarzının yaygınlaşmasıyla birlikte artan bir şekilde önem kazanmıştır. Obezitenin birçok tanımı olmasıyla birlikte en çok kullanılan tanım vücuttaki yağ oranının kadınlarda %30 ve erkeklerde %25′in üzerinde olmasıdır.

Daha bilimsel tanımı ise vücut kitle endeksi (Body Mass Index:BMI) yani kilogram cinsinden ağırlığın metre cinsinden boyun karesine olan oranı ile ifade edilir (BMI = Ağırlık(Kg)/Boy(m)2 ). BMI 30′un üzerinde ise o kişi şişman kabul edilmekte 35-40′ın üzerinde ise morbid obeziteden bahsedilmektedir.

Morbid obezite olarak bilinen ileri derecede obezite, ideal vücut ağırlığının yaklaşık 45.5 kg (VKİ-vucut kitle indeksi >40) üzerindeki vücut ağırlığı olarak tanımlanır. Bu rahatsızlık örnek vermek gerekirse hipertansiyon, diyabet ve koroner arter hastalığı gibi yaşamı tehdit eden komplikasyonların gelişmesiyle birliktelik gösterir. Son yıllarda insidansı devamlı yükselen obezite, insanların sağlığını tehdit eden ciddi ekonomik ve sosyal sorunlar oluşturan bir durumdur. Komplikasyonları ile yüksek maliyetlere neden olmaktadır.

Hastalığın en iyi tedavisi korunma ile başlamalıdır. Obeziteden korunmak için temel olarak alınan ve harcanan kalori dengesine dikkat edilmesi gerekir. Buna rağmen oluşmuş obezitelerde hormonel ve metabolik bozukluklar sorumlu olabilir. Vücut kitle indeksi 40 kg/m2′nin üzerindeyse operasyon gündeme gelebilir. Obezite tedavisi için sayısız tedavi yaklaşımı desteklenmiş olup bunların içerisinde düşük kalorili diyet, ilaç tedavisi, davranış değişikliği ve egzersiz tedavisi yer almaktadır. Bununla birlikte, morbid obezitenin uzun vadeli tedavisinde etkili olduğu kanıtlanmış yegane yaklaşım cerrahi müdahaledir.

Obezite veya Aşırı Kilo Nasıl Hesaplanır ?

Vücut kitle indeksi (VKİ), çocuk ve yetişkinlerde aşırı kilo ve obeziteyi ölçmek için en sık kullanılan pa-rametredir. VKİ = vücut ağırlığı (kg)/ boy(Metre)2 olarak hesaplanır.

Obezite Derecesi Vücut kitle indeksi
Kilolu 25.0 - 29.9